Hyvästi "downsizing", autojen moottorit alkavat taas kasvaa

Miten ottaa auton moottorista "kaikki irti" mahdollisimman tehokkaasti - ja vähentää silti päästöjä? Anakonda.fi kertoo Reutersin laajaan artikkeliin pohjaten, mikä on autoteollisuuden vastaus: u-käännös.

Viime vuosina autoteollisuus on panostanut käsitteeseen downsizing. Se on tarkoittanut sitä, että aikaisemmin vaatimattomia tehoja tuottaneista 1,2- tai vaikkapa 1,5-litraisista bensiini- ja diesel-moottoreista on puristettu enemmän irti ja saavutettu silti jatkuvasti pienempiä kulutuslukuja.

Hyvä niin, mutta toisaalta huono: downsizing ei ole vaikuttanut toivotusti moottorien päästölukuihin.

Niinpä autoteollisuus on tekemässä u-käännöksen. Seuraava vaihe on moottorien kehityksessä on upsizing.

Näin kirjoittaa Reuters Business News -osiossaan, alkuperäisen jutun voi lukea tästä. Suomessa Reutersin artikkelin uutisesta kirjoitti ensimmäisenä Tekniikan maailma.

Syy moottorien kasvamiseen jatkossa ovat kiristyvät päästövaatimukset. Pienten moottorien hiukkas- ja häkäpäästöjä on vaikea pitää alhaisina. Taannoin yleistyneitä diesel-moottoreita pidetään erityisen ongelmallisina ja muun muassa Pariisi on ilmoittanut kieltävänsä ne muutaman vuoden kuluessaan kaupungin alueella kokonaan.

Muutosten taustalla voinee nähdä myös taannoisen skandaalin, kun ensin Volkswagen ja sitten muutamat muutkin merkit jäivät kiinni päästölukuja kaunistelevista teknisistä ratkaisuista.

Reutersin mukaan sekä Volkswagen, Renault ja General Motors ovat laajentamassa pienten autojensa moottoritilavuutta jo kolmen seuraavan vuoden aikana.

"Downsizinging rajat on saavutettu", sanoo Renault-Nissanin Alain Raposo Reutersille.

KUVA: Adam J.W.C. - Tämä ei sentään liene autojen moottorien tulevaisuus: kuvassa australialaisen Ford Falconin V8.