05. huhtikuu 2016
Kaliforniassa koettiin pari päivää sitten automallin julkistus, joka toi mieleen takavuosien Applen hurmoshenkiset uusien laitteiden lanseeraustilaisuudet. Teslan johtaja Elon Musk, tuo autoteollisuudeen Steve Jobs, kävi automerkin historian läpi 3-mallin julkistustilaisuudessa viime viikon lopussa.
Ensin oli havainto: liikenteessä on pystyttävä vähentämään päästöjä, muuten ilmastonmuutoksen vaikutukset kiihtyvät ja vaikutukset elämään maapallolla ovat moninaisia, pääasiassa eivät lainkaan toivottavia.
Mutta Tesla oli pieni yritys, miten se pystyisi vaikuttamaan autoilun päästöihin?
Muskin mukaan askel kerrallaan. Ensin se panosti kalliisiin, harvojen saavutettavissa oleviin autoihin - tavoite oli uusia säästäväisen autoilun mielikuva. Ja Muskin mielestä yhtiö onnistui.
"Ensimmäinen mallimme Roadster (2008) oli ensimmäinen todella hieno sähköauto", hän sanoi.
Sen ansiosta alettiin ajatella, ettei sähköautoilun ensimmäinen ulottuvuus tarvitsekaan olla kitsastelu, hyvä aerodynamiikka vain ympäristönsuojelun nimissä. Roadster koettiin haluttavaksi, nopeakin se oli.
Sitten tuli Model S, auto joka toi Teslan vantaalaisille taksitolpillekin. Hinta oli sen verran edullisempi, että Model S:n pystyivät hankkimaan omilla rahoillaan tai palkanjatkeeksi ihmiset, jotka sijoittavat autoon reilusti yli 100 000 euroa.
"Kuluttajatutkimusten mukaan ihmiset pitävät sitä parhaana autona", Musk leveili tiedotustilaisuudessa - mutta ei ihmeemmin liioitellut, Teslasta on tullut samalla tavoin haluttu tuote kuin Applen iPhonet olivat viime vuosikymmenen lopulla. Teslassa edustaa tulevaisuutta. Se koetaan autoksi, jolla ajaminen henkii hämmästyttävästi yhtä aikaa modernia elämänasennetta, ympäristötietoisuutta ja hedonismia.
"Meille tärkeintä oli osoittaa, että sähköauto voi olla paras auto."
Mutta myös Model S on ollut kohtuullisen pienen piirin hankittavissa - ellei autoa ole voinut ostaa suomalaisin taksihinnoin. Sama koskee Teslan Model X -maasturimallia.
Siksi siis esiteltiin Model 3. Auto, jonka niin kokonsa kuin hintansakin puolesta uskotaan haastavan BMW:n 3-sarjan, Lexuksen IS-mallit sekä Audin 4-sarjan. Ei ihan karvalakkikansan auto, mutta aiempiin kalliisiin Lexuksiin verrattuna useampien saavutettava Tesla kuitenkin. Yhdysvalloissa - ja Teslan suomalaisellakin nettisivulla - auton hinnaksi ilmoitetaan 35 000 Yhdysvaltain dollaria. Sillä saa auton, joka liikkuu yhdellä (pika)latauksella 345 kilometria, on hankkinut törmäystestissä viisi tähteä - ja kiihtyy nollasta sataan kuudessa sekunnissa.
"Emme tee hitaita autoja", Musk sanoo.
Ok, eipä sitten muuta kuin autokauppaan koeajolle. Paitsi, ettei ihan vielä. Tesla 3:n toimitukset asiakkaille alkavat vasta vuoden 2017 loppupuolella. Sitä ennen pitää maiskutella mielikuvan ja myyntipuheen sekä kansainvälisten testien kanssa.
Epäilemättä Model 3 tulee olemaan Suomessakin myydyin Tesla -malli, mutta mitä puolentoista vuoden aikana tapahtuu? Miten omia sähkö- ja hybridi-mallejaan kehittelevät kilpailijat vastaavat? Kuinka kauan autoa joutuu tilauksesta odottamaan? Ja miten käy Teslan hinnoittelun Suomessa, paljonko täkäläinen autoverotus lihottaa amerikkalaista lähtöhintaa?
Muskin puheen ja Tesla 3:n julkistuksen voi katsoa kokonaisuudessaan Teslan YouTube -kanavalta tästä.
Teksti: Pasi Kostiainen, kuva: Steve Jurvetson
Lue Anakonda.fi:stä myös:
Teslalta uusia malleja: kaupunkimaasturi, "kansanauto"...
Tesla sai haastajan: Audi R8 e-tron - Aika kyytiä nollapäästöillä