Älytön tykki! - B-ryhmän kielletty ralliauto oli surmanloukku

Rallikuski Henri Toivonen ja kartanlukija Sergio Cresto kuolivat Korsikan rallissa 30 vuotta sitten. Anakonda.fi muistelee onnettomuuden seurauksena lakkautettua B-ryhmän ralliautoluokkaa, jonka kehittelyssä oli kirjaimellisesti rajana taivas.

Henri Toivosen ja Sergio Creston elämä päättyi traagisessa rallionnettomuudesta 2. toukokuuta 1986 Korsikalla. Auto, kuvankaltainen Lancia Delta S4 syöksyi rotkoon ja paloi räjähtävästi. Paikalle ensimmäisenä saapuneet muut kilpailijat yrittävät pelastaa Toivosen ja Creston, mutta liekit estivät edes auton lähelle pääsemisen.

Onnettomuudelle on etsitty syitä Toivosen flunssasta, joka oli nostanut kuumeen vain päiviä aiemmin peräti 39 asteeseen. Ja siitä, että kisa oli kuljettajille liian vaativa: ennen kohtalokasta erikoiskoetta autot olivat kaahanneet kapeilla teillä jo neljä tuntia hurjaa vauhtia.

Yksi syy oli kuitenkin tappavan tehokas auto: B-ryhmään sai rakentaa kilpa-auton lähes rajoituksetta. Niinpä autot olivat kevytrakenteisia, niiden korit valmistettiin muovikuiduista ja koneet olivat turboja tai mekaanisesti ahdettuja.

Kevyt kori sai tosiaan kyytiä, esimerkiksi Audi Quattrosta sai nettiarkistosta löytyvän MTV3:n jutun mukaan hetkellisesti jopa 700 hevosvoiman tehot. Toivosen turma-auton Lancia Delta S4:n väitettiin kiihtyvän nollasta sataan 2,3 sekunnissa, ja lähes samoihin lukuihin kerrotaan Tekniikan Maailman päässeen Peugeot 205 Turbo 16 -mallilla testissään ja vieläpä raskailla sorarenkailla.

1980-luvun alku oli ollut rallin villiä aikaa. B-ryhmä oli syntynyt houkuttelemaan isot autonvalmistajat mukaan, ryhmän autoja piti valmistaa myyntiin 200 kappaletta - ja näistä sallittiin kymmenen prosentin eli 20 auton erikoiskehitellyt "evoluutio" -mallit. Audin Quattro oli ensimmäinen neliveto-auto B-ryhmään, ja pian mukaan tulivat muut merkit samoin keinoin. Aiemmin rallissa käytetyt takavetoiset autot jäivät sutimaan liian voimakkaiden koneiden vieminä.

Vauhti vaati veronsa.

Vuodet 1985 ja 1986 olivat synkkää aikaa B-ryhmälle, jonka lakkauttamiseen Toivosen ja Creston kuolonkolari johti. Se oli viimeinen niitti, sillä Toivonen ja Cresto olivat voittaneet edellisenä vuonna RAC -rallin ja samalla kaudella Monte Carlo -rallin - he olivat tähtiä ja koko penkkiurheileva maailma alkoi kohotella kulmiaan rallin suuntaan. Vuoden sisällä menehtyivät myös italialaiskuljettaja Attilio Bettega sekä neljä katsojaa, kun auto karkasi yleisön sekaan Portugalin rallissa. Lisäksi Ari Vatanen ajoi pahan kolarin ja oli jonkin aikaa jopa kriittisessä tilassa.

B-ryhmä sai jäädä kauhean tehokkaaksi kuriositeetiksi autourheilun historiaan.