01. marraskuu 2016
Maija Vilkkumaa, Lauri Tähkä & Elonkerjuu, Zen Cafe, Anssi Kela - ja HIM. Siinä artisteja ja yhtyeitä, joita on kuullut ensimmäisen vajaan vuorokauden aikana, kun radioasema Suomirock on toiminut.
Kanava on siis sitä, mitä lokakuun viimeisenä päivänä itse julki lausui: suomalaisia rockartisteja 1990-luvulta tähän päivään. Painotus on kuuntelun perusteella viime vuosikymmenessä. Biisit ovat lajityyppiä harrastaneille siis niin tuttuja, että kanavan slogan "saa laulaa" lienee helppo toteuttaa.
"Kohderyhmämme on 25-44 -vuotiaat jotka haluavat kuulla eurohittien, suomiräpin tai iskelmähissuttelun sijaan aitoa ja rehellistä suomirockia laajalla skaalalla. Mökkibileet kavereiden kanssa, ensisuudelma pakkasessa ja ala-asteen diskon rokkimuuvit heräävät mielissä henkiin tuttujen kappaleiden soidessa. Käännä Suomirock päälle ja koe muistosi uudestaan. Saa laulaa!"
Noin lukee kanavaa pyörittävän Bauer Median sivulla. Tiedotteen mukaan Bauer repii siis sisällöllistä eroa supersuosittuun Suomipopiin, joka Kansallisen radiotutkimuksen mukaan on maan kuunnelluin kaupallinen radiokanava. Suomipop on viime vuosina kunnostautunut erityisesti suomenkielisen partyräpin lanseeraajana. Edes Cheek tuskin olisi tehnyt stadionkeikkaansa ilman Suomipopin tukea. Samoin monet pämppäämishitit olisivat saaneet paljon vähemmän striimauksia ilman, että Suomipop on esitellyt ne kansalle. Näitä ei siis Suomirockista kuule.
* * *
Kyse on paitsi radiopelistä, myös mediayhtiöiden kuulijataistosta. Sanoma on noussut muutaman vuoden YT-ahdingosta paljolti vetovoimaisten radioidensa ansiosta. Mediakonserni paransi tulostaan HS:n mukaan 25 prosenttia edellisen vuosineljänneksen aikana. Yksi osa menestystä on radion ja Nelonen median -tv-kanavien yhteispeli: Suomipopin juontajat Jaajo Linnonmaa, Juha Perälä, Anni Hautala ja Sami Kuronen ovat myös suosittuja tv-juontajia. Radiossa puhutaan paljon Nelosen ohjelmista. Jos kuuntelee muutaman tunnin Suomipopia, ei voi välttyä kommenteilta ja mainoksilta Vain elämää -, Kadonneen jäljillä - tai vaikkapa Temptation Island -ohjelmista, mikä nyt sattuu ajankohtaisena oman talon kanavilla pyörimään.
Bauer Media pyrkii samaan. Saksalaisyhtiö omistaa yli sata radio- ja tv-kanavaa maailmanlaajuisesti. Suomessa se on läheisessä yhteistyössä MTV:n kanssa. Juuri MTV on menettänyt Neloselle asemiaan tv-toiminnassa, ja juuri MTV myi ennen Radio Suomipopin voittokulkua Suomen suurimpana kaupallisena kanavana paistatelleen Radio Novan Bauer Medialle.
Osana mediatalojen kilpavarustelua ovat nimitykset. Hiljattain Bauer Median Suomen johtajaksi palkattiin Sami Tenkanen. Pitkän linjan radioammattilainen työskenteli viimeksi - yllätys, yllätys - Nelonen Median radioiden johtajana.
Mediayhtiöiden matsi on jo käynnissä, ja joukkueita rakennetaan ilman rajattua siirtoaikaa. Mikä on seuraava kova kaappaus? Pyrkiikö Tenkanen nappaamaan jonkun Radio Suomipopin tai vaikkapa Radio Rockin tähtijuontajista mukaansa? Toistaiseksi ero Suomirockin ja Suomipopin välillä on paitsi musiikissa, myös juontajissa. Suomirock ei houkuttele Jaajolla eikä muilla tähdillä - ainakaan vielä.
* * *
Vilkkumaa, Tähkä, Putro, Kela ja Valo ovat lisääntyvät Teosto- ja Gramex-tulonsa ansainneet, ja uusi Suomirock tulee epäilemättä saamaan paljon tyytyväisiä kuulijoita.
Uusi kanava lisää on kuitenkin jostain pois. Radiotaajuuksia ei ole loputtomasti - eikä toimilupia niiden käyttämiseen. Valtakunnallisen Suomirockin edestä saivat väistyä muun muassa Radio Jyväskylä ja pääkaupunkiseudulla kuulunut Radio Sun Classics. Viimeksi mainittu onneksi kuuluu yhä netissä Radiot.fi -palvelussa, josta löytyvät ainakin useimmat suomalaiset radiokanavat, niin Ylen asemat kuin kaupallisetkin.
Radio Sun Classicsin pystytti ja sen suurimpien klassikkohittien taakse yltävän soittolistan kokosi radioveteraani Juha Kakkuri, joka oli viime vuosikymmenellä perustamassa Suomipopia. Nyt hän työskentelee uuden Business.fm -kanavan ohjelmajohtajana - millainenhan haastaja siitä tulee kuulija- ja mainosmarkkinoille?
Pasi Kostiainen