Aleksi Bardy, tuotatko Jättiläisen jälkeen Nuori kapinallinen -elokuvan?

Aleksi Bardy tuottama Talvivaaran kaivosta käsittelevä Jättiläinen -elokuva sai paljon julkisuutta ennen ensi-iltaa. Anakonda.fi kysyi Bardyltä, onko hän tyytyväinen elokuvan vastaanottoon - ja jatkuuko "James Dean -trilogia"?

Ensimmäinen poliittinen trilleri Suomesta - ainakin pitkään aikaan.

Ylistävät, neljää ja viittä tähteä tarjonneet arvostelut.

Paljon juttuja siitä, kuinka elokuvaa valmisteltiin salassa, ensin työrauhan, sitten markkinoinnin takia. Ja siitä, kuinka Jani Volanen lihotti itseään näyttääkseen Perältä, Pekka Perältä.

Aleksi Salmenperän ohjaama, Pekko Pesosen käsikirjoittama sekä Aleksi Bardyn ja Annika Sucksdorffin tuottama Jättiläinen pääsi ensi-iltaan 22. tammikuuta harvinaisen innostuneissa tunnelmissa.

Anakonda.fi haastatteli Bardyä muutama päivä ensi-illan jälkeen.

Jättiläinen keräsi ensi-iltaviikonloppuna 9 527 katsojaa. Onko se hyvä määrä?

"Mielestäni on, kun ajattelee miten leffamaailma on pirstoutunut: elokuvat keräävät katsojia joko todella paljon tai eivät lainkaan. Tämä on siinä välissä. Olemme 8-pallon (aku Louhimiehen elokuva, keräsi 61 000 katsojaa vuonna 2013) viitoittamalla tiellä. Jättiläinen tulee saamaan 60 000 - 70 000 katsojaa."

Mediassa elokuvasta on puhuttu lähes poikkeuksetta myönteisesti. Millaista palautetta olette saaneet nyt lipunostaneilta katsojilta? Talvivaaran kaivoshankehan on herättänyt paljon tunteita puolesta ja vastaan.

"Olemme saaneet hyvää palautetta, mutta ehkä suomalaiset yleensäkin puhuvat pahaa mieluummin selän takana. Jotkut ovat olleet eri mieltä elokuvan tapahtumista, mutta ainoa joka on ottanut nokkiinsa, on Marko Erola (toimittaja-tietokirjailija, joka on kirjoittanut Talvivaarasta teoksen Kirottu kaivos, Talentum, 2014)."

Uskotko, että esimerkiksi House of Cardsin kaltaiset tv-sarjat ovat opettaneet ihmiset katsomaan tämän ajan yhteiskunnallisia elokuvia ja tv-sarjoja?

"House of Cards on hyvä esimerkki. Politiikka on viihteellistynyt. Luulen, että Jättiläistä katsovat ihmiset, joilla on aiheesta jonkinlainen ennakkokäsitys."

Yritettiinkö teihin vaikuttaa elokuvan tekemisen aikaan? Esimerkiksi antamaan Talvivaarasta tai jostain elokuvassa mainittavasta henkilöstä myönteisempi kuva kuin ehkä olitte ajatelleet.

"Ei. Esimerkiksi Pekka Perä on ollut käsittääkseni enimmäkseen ylpeä siitä, että hänestä on tehty elokuva."

Elokuvan "nykyaikaa" ovat kuulustelutilanteet, joista tehdään siirtymiä Talvivaara -hankkeen eri vaiheisiin. Vastaava rakenne oli True Detective -tv-sarjan kehutulla ensimmäisellä tuotantokaudella. Oliko tämä sattumaa?

"Emme puhuneet ääneen True Detectivestä, joka tosin kuuluu omiin suosikkeihini. Pitäisi kysyä ohjaaja Aleksi Salmenperältä, mitä hän on ajatellut. Tosin vaikutteet saattavat mennä myös toisin päin: True Detectiven tekijät ovat sanoneet ihailevansa pohjoismaista elokuvaa ja se näkyy. Sarjassa käsitellään ahdistusta tavalla, joka on harvinaista amerikkalaisessa elokuvassa tai tv-sarjassa, mutta yleistä suomalaisessa elokuvassa."

Onko pohjoismaisen, lähinnä ruotsalaisten ja tanskalaisten luoman Nordic Noirin kansainvälinen menestys helpottanut suomalaisen elokuvan myyntiä ulkomaille?

"Ehkä se on antanut joillekin ammatillisia mahdollisuuksia uusilla alueilla. En silti näe, että suomalaista elokuvaa myydään esimerkiksi Hollywoodissa maajoukkueena, vaan leffa ja ohjaaja kerrallaan. Ja toki vaikutteita saadaan puolin ja toisin, elokuvantekijät oppivat toisiltaan."

Tuotatko Jättiläisen jälkeen elokuvan nimeltä Nuori Kapinallinen? Vai Eedenistä itään?

"Niiden välillä arvotaan. Ehkä niistä syntyisi hyviä elokuvia, James Deanin hengessä."

Teksti: Pasi Kostiainen

Kuvassa Aleksi Bardy Islannissa, ei Talvivaarassa, vaikka kraatereista voisi niin päätelläkin