Uusi blogi, pelialan start up -yrittäjä Petrik Sandberg - "Työpäiväni kestää 14 tuntia!"

Start up -yrittäjistä ja pelialasta puhutaan paljon jopa Suomen talouden yhtenä pelastajista. Anakonda.fi:n uusi bloggaaja Petrik Sandberg vie lukijat aloittelevan yrittäjän arkeen - tällaista se on.

Nimeni on Petrik Sandberg ja olen aloittava yrittäjä. Tässä uudessa blogisarjassa tulen kertomaan yrittämiseen ja pelinkehitykseen liittyvästä toiminnasta omien kokemuksieni kautta. Pyrin käymään blogissani läpi mahdollisimman kattavasti eri osa-alueita, jotta mielenkiinto säilyy enkä alkaisi toistaa itseäni liikaa. Samalla pystyn toivottavasti myös antamaan todenmukaisen kuvan kaikesta, mitä yrityksemme toimintaan kuuluu.

Aivan hetki sitten laitoin patentti- ja rekisterihallintoon hakemuksen osakeyhtiöni rekisteröinnistä. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäisen perustamani yrityksen pitäisi olla pystyssä viimeistään parin viikon aikana. Yritykseni toimialakuvauksessa käytin seuraavaa lausetta: ”Yhtiön toimialana on interaktiivisen viihteen, animaatioiden sekä ohjelmistojen tuotanto, markkinointi ja suunnittelu.” Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ainakin näin alkuun yritykseni tulee toimimaan mobiilipelejä kehittävänä organisaationa satojen muiden vastaavien suomalaisten yritysten perässä.

Pelialalla, ja erityisesti mobiilipelialalla, on tällä hetkellä päällä aivan mieletön hype, mutta samalla kilpailu on kovempaa kuin ikinä. Tilastojen mukaan uusia mobiilipelejä lähetetään Applen kauppapaikalle julkaistavaksi päivittäin satoja. Näistä kaikki eivät pääse Applen laadunvalvonnan läpi, mutta julkaistavien pelien määrä on silti aivan uskomattoman suuri.

                                                                                                         _ _ _ _ _

 

Kun kelataan taaksepäin puolitoista vuotta, elämäntilanteeni oli seuraavanlainen. En ollut ikinä elämässäni omistanut tietokonetta, enkä edes  osannut käyttää sellaista. Opintojeni suuntauksena oli rakennustekniikka ja mitään itseäni kehittävää tai luovaa toimintaa en harrastanut kovinkaan paljoa. Vapaa-aikani käytin konsoleilla pelaamiseen ja ystävien kanssa hengailuun. Ja tässä nyt olen, parin viikon sisällä omistaen yrityksen, joka toimii alalla jossa kilpailu on aivan järjetöntä. Yrityksen, joka ei liity millään tavalla rakennustekniikkaan, vaan perustuu vahvasti luovaan osaamiseen. Ensimmäisen julkaistavan pelimme parissa työskentelee täyspäiväisesti lisäkseni kahdeksan taitavaa ja oman aihealueensa osaajaa.

Normaali työpäiväni on nykyään keskimäärin 14 tuntia. Nukun kuudesta seitsemään tuntia, pari tuntia kuluu pakollisiin päivätoimiin, kuten ruoan laittoon ja syömiseen. Näiden lisäksi en juuri muuta tee kuin työhöni liittyviä asioita. Aamusta iltaan teen jotain, mikä liittyy yritykseeni tai kehittämäämme peliin. Useimmiten työviikkoni on seitsemän päivän pituinen. Joskus työ tuntuu raskaalta, joskus aivan uskomattoman raskaalta. Onneksi useimmiten ei.

Työhöni kuuluu kaikkea maan ja taivaan väliltä. Viimeisen vuoden aikana olen ohjelmoinut, piirtänyt, animoinut sekä suunnitellut peliä, liiketoimintaa ja markkinointia. Oikeastaan ihan kaikkea mitä kaupallinen pelinkehitys vaatii. Tämän lisäksi asioiden opiskelu on tietysti vienyt aivan älyttömän määrän aikaa. Suurin osa niistä tuhansista tunneista, joita olen pelini ja yritykseni luomiseen käyttänyt, on varmasti kulunut puhtaasti asioiden oppimiseen ja perehtymiseen. Pelejä pelaan nykyään ainoastaan kännykälläni, koska se sopii paremmin kiireiseen elämään ja samalla pysyn hyvin perillä pelimarkkinoista. Samalla myös opin muista peleistä, miten voin parantaa omaani.

 

                                                                                                        _ _ _ _ _

 

Miten tähän tultiin puolentoista vuoden aikana? Mitä tapahtui, mikä muutti elämäni puolentoista vuoden aikana niin radikaalisti? Näihin kysymyksiin pyrin vastaamaan tulevissa blogikirjoituksissani.

Käyn pelistämme yksityiskohtia läpi myöhemmin, mutta näin alkuun on tietysti hyvä kertoa mistä siinä on kyse. Ensimmäinen kehittämämme peli on nopeatempoinen sivusta kuvattu tasohyppelypeli, jossa pelaajan tavoite on läpäistä eri kenttiä mahdollisimman lyhyessä ajassa pomppimalla pomppukepillä.

Erotumme joukosta pelimme pomppukeppiteemalla, uniikilla pelimekaniikalla sekä pelisuunnittelumme painopisteellä. Tämän lisäksi panostamme markkinointiin alusta alkaen paljon enemmän kuin moni muu aloittava tiimi. Edellä mainittuihin aiheisiin palaan tarkemmin myöhemmin blogisarjassani, mutta toistaiseksi en avaa niitä enempää. Jos pelimme graafinen tyyli ja  lisätiedot kiinnostavat, niin meitä voi seurata Twitterissä tunnuksella @Sandy_gms.

Petrik Sandberg