11. joulukuu 2015
Subaru on luotettavaksi tunnettujen japanilaisten henkilöautojen aatelia. Erityisesti nelivetoisuudestaan tunnetun merkin Impreza -mallia on valmistettu vuodesta 1992. Auto on vahvan ja ärhäkkään maineessa, kiitos sen ralliluonteesta muistuttavan takasiivekkeen. Periaatteessa Impreza on "alemman keskiluokan perheauto", mutta tuskin kukaan Imprezan uutena tai käytettynä hankkinut on miettinyt, mihin "segmenttiin" se kuuluu.
Imprezaa ei osta kukaan, joka sovittelee autoliikkeessä tärkeimpänä kriteerinään lastenrattaita tai golf -bägiä takaluukkuun.
Juuri siksi Subaru Impreza vuodelta 2002 on täydellinen aloitusauto Anakonda.fi:n netti-tv-sarjaan Putket punasina.
Sopiva auto löytyi tuusulalaisesta STC Car Centeristä - ja se täytti Putket punasina -ohjelmalle asetetut vaatimukset: hintaa alle 15 000 egeä (pyynti tuulilasissa 10 900€) ja hevosvoimia täsmälleen 230. Koeajoauto on sittemmin myyty.
Impreza tuli tunnetuksi Juha Kankkusen rallitykkinä. Soratiellä se tuntuu yhä hyvältä, kuskin otteessa ja käskyvallassa kyseenalaistamatta pysyvältä nopeahkolta autolta. Huomiota - ja epäilemättä ristiriitaisia tunteita puolesta ja vastaan - herättävän takasiivekkeen lupaus lunastetaan.
Kun päästään moottoritielle - ja ohitustilanteeseen - turboviive ja siihen liittyvä suhahdus tuo ajamiseen persoonallisen lisävivahteen: nyt kulkee, mutta ei ihan nykyaikaisimpaan, yskimättömään tyyliin. Tavallaan tuo tuhina sopii takavuosien autoon varsin hyvin.
Subaru Impreza 2.0 Tbo WRX
VUOSIMALLI: 2002
MOOTTORI: Teho: 169 kW / 230 Hv, Vääntö: 217 Nm
SUORITUSKYKY: 0-100 km/h 6,0 s., huippunopeus 230 km/h
VOIMANSIIRTO: Manuaalivaihteet, neliveto
HINTA: Auto oli myytävä Tuusulassa marraskuussa 2015, pyyntihinta 10900 euroa.
Katso Putket punaisena -netti-tv -sarjaa Anakonda.fi:stä:
Uusi netti-tv-ohjelma Putket punasina - Subaru Impreza:"Sytyn hehkuun sorateillä"